به نظر ميرسد يك شركت خودروسازي چيني تصميم گرفته هر ايده ناپختهاي را براي طراحي يك خودروي دوستدار محيط زيست به كار گيرد، حتي اگر لازم باشد كه قوانين فيزيكدانان را دور بريزد.
بر اساس گزارش وايرد، شركت خودروسازي شانگهاي قرار است با ايده خودرويي به نام يهزي (كه در لغت به معناي برگ است) به نمايشگاه خودروي 2010 شانگهاي بيايد. يهزي با يك لايه پلاستيكي پوشانده شده، از انرژي قابل تجديد استفاده ميكند و مهمتر اين كه اكسيژن دفع ميكند. بدين ترتيب، يهزي اولين اتومبيل ضد كربن دنيا خواهد بود.
دليل نامگذاري اين خودرو، سقف برگمانند آن است كه محل نصب سلولهاي نوري است. نكته جالبتر، توربينهاي چرخهاست. به گفته شركت سازنده، اين چرخها هنگام حركت خودرو، برق توليد ميكنند. چهارچوب شاسي هم از فلز و مواد آلي ساخته شده و دياكسيد كربن هوا را ميگيرد و با استفاده از آن در يك سلول سوخت ميكروبي، بخار آب ساتع ميكند.
به ادعاي اين شركت، خودروي يهزي ميتواند دياكسيد كربن حاصل از مصرف برق خودش را تبديل به نيروي الكتريكي كند كه باز مورد مصرف خود خودرو قرار ميگيرد.
البته بسياري از اين اطلاعات به طور غيرمستقيم منتشر شده است و خود شركت مستقيما هيچ اطلاعات دقيقي را منتشر نكرده است، چه برسد به اين كه توضيح بدهد تمام اين تبديلها طي چه فرايندي صورت ميگيرند.
اسپنسر كانگ، مهندس خودرو و متخصص سوختهاي جايگزين درباره اين اطلاعات معتقد است كه همه اينها، راههاي ممكن توليد نيروي الكتريكي هستند، اما به سختي ميتوان آنها را در يك خودرو به كار برد. كانگ معتقد است منظور از چهارچوب ساخته شده از فلز و مواد آلي، بايد شبكهاي ميكروسكپي باشد كه در حال حاضر در مطالعات، براي ذخيره هيدروژن در سلول سوخت ماشينها به كار ميرود.مشكل اينجاست كه اين شبكه براي ذخيره هيدروژن گرماي زيادي آزاد ميكند، بنابراين نياز به يك سيستم خنككننده قوي خواهد داشت.
كانگ در مورد توربينهاي درون چرخها معتقد است كه چنين سيستمي بيشتر از آن كه توليد انرژي داشته باشد، باعث افزايش وزن خواهد شد. البته در شرايطي مانند ترمز گرفتن و يا حركت در سرازيريها، ممكن است چنين توربينهايي به كار بيايند، اما دقت لازم در مهندسي چنين توربينهايي، در واقع اجراي آن را غيرعملي ميسازد.
در مجموع به نظر ميرسد كه اين خودرو بايد قوانين فيزيكي كه ما ميشناسيم را زير پا بگذارد. در غير اين صورت، انرژي كه بايد صرف گرداندن سيستمهايش نمايد، از انرژي مورد نياز خود خودرو بيشتر خواهد بود.
با اين حال، شركت شانگهاي اعلام كرده كه به زودي جزييات مربوط به اين خودرو را اعلام خواهد كرد. البته اين خودرو هنوز يك ايده است و تا رسيدن به توليد فاصله بسياري دارد.
بر اساس گزارش وايرد، شركت خودروسازي شانگهاي قرار است با ايده خودرويي به نام يهزي (كه در لغت به معناي برگ است) به نمايشگاه خودروي 2010 شانگهاي بيايد. يهزي با يك لايه پلاستيكي پوشانده شده، از انرژي قابل تجديد استفاده ميكند و مهمتر اين كه اكسيژن دفع ميكند. بدين ترتيب، يهزي اولين اتومبيل ضد كربن دنيا خواهد بود.
دليل نامگذاري اين خودرو، سقف برگمانند آن است كه محل نصب سلولهاي نوري است. نكته جالبتر، توربينهاي چرخهاست. به گفته شركت سازنده، اين چرخها هنگام حركت خودرو، برق توليد ميكنند. چهارچوب شاسي هم از فلز و مواد آلي ساخته شده و دياكسيد كربن هوا را ميگيرد و با استفاده از آن در يك سلول سوخت ميكروبي، بخار آب ساتع ميكند.
به ادعاي اين شركت، خودروي يهزي ميتواند دياكسيد كربن حاصل از مصرف برق خودش را تبديل به نيروي الكتريكي كند كه باز مورد مصرف خود خودرو قرار ميگيرد.
البته بسياري از اين اطلاعات به طور غيرمستقيم منتشر شده است و خود شركت مستقيما هيچ اطلاعات دقيقي را منتشر نكرده است، چه برسد به اين كه توضيح بدهد تمام اين تبديلها طي چه فرايندي صورت ميگيرند.
اسپنسر كانگ، مهندس خودرو و متخصص سوختهاي جايگزين درباره اين اطلاعات معتقد است كه همه اينها، راههاي ممكن توليد نيروي الكتريكي هستند، اما به سختي ميتوان آنها را در يك خودرو به كار برد. كانگ معتقد است منظور از چهارچوب ساخته شده از فلز و مواد آلي، بايد شبكهاي ميكروسكپي باشد كه در حال حاضر در مطالعات، براي ذخيره هيدروژن در سلول سوخت ماشينها به كار ميرود.مشكل اينجاست كه اين شبكه براي ذخيره هيدروژن گرماي زيادي آزاد ميكند، بنابراين نياز به يك سيستم خنككننده قوي خواهد داشت.
كانگ در مورد توربينهاي درون چرخها معتقد است كه چنين سيستمي بيشتر از آن كه توليد انرژي داشته باشد، باعث افزايش وزن خواهد شد. البته در شرايطي مانند ترمز گرفتن و يا حركت در سرازيريها، ممكن است چنين توربينهايي به كار بيايند، اما دقت لازم در مهندسي چنين توربينهايي، در واقع اجراي آن را غيرعملي ميسازد.
در مجموع به نظر ميرسد كه اين خودرو بايد قوانين فيزيكي كه ما ميشناسيم را زير پا بگذارد. در غير اين صورت، انرژي كه بايد صرف گرداندن سيستمهايش نمايد، از انرژي مورد نياز خود خودرو بيشتر خواهد بود.
با اين حال، شركت شانگهاي اعلام كرده كه به زودي جزييات مربوط به اين خودرو را اعلام خواهد كرد. البته اين خودرو هنوز يك ايده است و تا رسيدن به توليد فاصله بسياري دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر