۱۳۸۹ شهریور ۱۰, چهارشنبه

راه‌اندازي سايت تبديل زباله به آب مقطر در فومن

 رئيس اداره محيط زيست فومن و شفت گفت: توسط يك سرمايه‌گذار خارجي سايت تبديل زباله به گازوئيل، آب مقطر و سنگ‌كلوخ در فومن راه‌اندازي مي‌شود.

علي‌اصغر روشني امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فومن با بيان اينكه طبق اعلام استانداري، هر يك از شهرستان‌ها موظف به تهيه مكاني براي دپوي زباله هستند، اظهار داشت: طبق نقشه‌هاي GIS پنج نقطه در فومن و پنج نقطه در شفت براي اين امر در نظر گرفته شده است.
روشني ادامه داد: اين مسئله در كارگروه پسماند شهرستان در مرحله بررسي كارشناسي قرار دارد تا از بين اين مناطق يك نقطه به عنوان مكان دپوي زباله مشخص شود.
وي از راه‌اندازي آزمايشي سايت تبديل زباله به گازوئيل، آب مقطر و سنگ كلوخ توسط سرمايه‌گذار خارجي خبر داد و افزود: اين سايت به صورت پايلوت فعاليت خود را در شهرستان فومن آغاز كرده است.
رئيس اداره محيط زيست شفت و فومن گفت: اين سايت روزانه تا 150 تن زباله را مي‌تواند به مواد مذكور شده تبديل كند و توانايي اين را دارد كه بوي بد را از زباله بگيرد و به مواد جديد تبديل كند.
وي اضافه كرد: سرمايه‌گذار خارجي از كشور سوئيس است و به نظر مي‌رسد اين سايت توانايي تبديل زباله‌هاي سه شهرستان شفت، فومن و صومعه‌سرا را به مواد مذكور داشته باشد.
روشني خاطرنشان كرد: براي احداث كامل اين سايت بايد منازل مسكوني تا شعاع 100 متر خريداري شود كه در مرحله انجام كار قرار دارد و دستگاه‌هاي مربوطه نيز توسط سرمايه‌گذار خريداري شده است.
به گفته وي اين طرح در آسيا منحصربه‌فرد است و مسائل و مشكلات زيست‌محيطي ناشي از زباله‌ها را در حريم راه‌ها و رودخانه‌ها حل مي‌كند.
رئيس اداره محيط زيست فومن و شفت با اشاره به طرح تفكيك زباله از مبدا اظهار داشت: طبق دستور وزارت كشور بايد تا سه سال آينده تفكيك از مبدا زباله در شهرها و روستاهاي كشور انجام شود.
وي 80 درصد زباله‌هاي توليدي را قابل تفكيك و 20 درصد بقيه را قابل بازيافت عنوان كرد و بيان داشت: در حال حاضر زباله‌هاي توليدي به صورت مخلوط بوده و تبديل آن كار سختي است.
روشني اظهار داشت: با توجه به اينكه شيوه‌نامه پسماند شهرستان‌هاي فومن و شفت تنظيم شده، اين طرح در اين شهرستان‌ها در دست اجراست.
رئيس اداره محيط زيست شفت و فومن گفت: از بخشداران و دهياران روستا در زمينه آموزش تفكيك از مبدا زباله در سطح روستاها كمك گرفته شده است.
به گفته وي اين پروژه‌ها در قالب طرح‌هاي آموزشي خانوارها و جمع‌آوري زباله‌هاي خشك است.
روشني درباره سوزاندن زائدات برنج خاطرنشان كرد: با اطلاع‌رساني كه در سطح استان انجام شده اين انتظار از كشاورزان مي‌رود كه از سوزاندن كاه و كلش خودداري كنند.
وي افزود: بارها مشاهده شده كه كشاورزان پس از فصل درو زائدات محصول خود را مي‌سوزانند كه اين عمل خطرات و مشكلات فراواني را به همراه دارد.
روشني با اشاره به اينكه يكي از عوامل آلودگي محيط‌ زيست سوزاندن زائدات برنج است، تصريح كرد: حاصل اين احتراق عمدتا دي‌اكسيدكربن، مونواسيدكربن، اكسيدهاي‌ازت، هيدروكربوهاي سوخته، اكسيد گوگرد و ذرات معلق در هوا نظير دود و خاكستر و اسيد كلريدريك است.
به گفته وي بر اثر سوختن يك تن از زائدات برنج به طور متوسط بين 12 تا 20 كيلوگرم ذرات معلق و سه كيلوگرم اكسيدهاي ‌ازت و گوگرد وارد هوا مي‌شود.
رئيس اداره محيط زيست شفت و فومن خاطرنشان كرد: رها شدن انرژي گرم موجب تغييرات مشخصي در آب و هواي شهرها مي‌شود و ممكن است در آينده نيز اثرات جهاني بر آب و هوا داشته باشد.
وي با بيان اينكه سوزاندن زائدات برنج در اطراف شهرها انرژي را به صورت گرما در هوا آزاد مي‌كند، اظهار داشت: شهرها معمولا از نواحي اطراف غيرشهري خود گرم‌تر، باراني‌تر و مه‌آلودتر مي‌شود.
روشني افزايش دي‌اكسيدكربن را سبب ايجاد اثر گلخانه‌اي در جو دانست و بيان داشت: با ايجاد اثر گلخانه‌اي، گرم شدن كره‌زمين حتي به ميزان كم نيز مي‌تواند از آستانه تحمل موجودات زنده فراتر رود و موجوداتي كه به گرما حساس هستند را از بين ببرد.
وي افزود: در اثر تابش اشعه ماوراي بنفش آفتاب، اكسيدهاي‌ازت و هيدروكربوهاي نسوخته بر يكديگر اثر كرده و ماده اشك‌‌آور فتوشيميايي (مه‌دود) را به وجود مي‌آورند.
روشني با اشاره به اينكه ذرات معلق در هوا موجب ايجاد پديده وارونگي مي‌شود، افزود: در اين حال هيدروكربورها و اكسيدهاي ازت زيرلايه وارونگي حبس مي‌شوند و در مقابل اشعه خورشيد گاز ازن توليد مي‌كنند.
وي اظهار داشت: مطالعات نشان داده كه اگر حيوانات تحت‌تاثير گاز ازن قرار گيرند، دستگاه تنفسي آنها مختل مي‌شود.
رئيس اداره محيط زيست فومن و شفت، ذرات معلق كربن‌دار به ويژه آروماتيك‌هاي حلقوي را سرطان‌زا دانست و خاطرنشان كرد: بيماري‌هايي مانند عفونت‌هاي تنفسي، اختلالات قلبي، برونشيت، تنگي‌نفس و التهاب ريوي از عمده‌ترين عوارض آلودگي هواست. 
منبع: خبرگزاری فارس

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر