مقررات جوی برای خودروها
اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۱۹دسامبر، به معرفی برنامههای خود برای حفاظت از جو میپردازد. روی سخن این بار با سازندگان خودروست. این اتحادیه درصدد است انتشار گاز دی اکسید کربن در فضا را کاهش دهد. شرکتهای خودرو سازی آلمانی اما معتقدند که متضرر اصلی این مقررات، نه شرکتهای خودروسازی ایتالیایی یا فرانسوی که غالباً سازندهی خودروهای کم مصرفاند، که شرکتهای بزرگ آلمانیاند.
در پیشنهاد کمیسیون اتحادیه اروپا آمده است که خودروهایی با دوبرابر وزن یک خودروی کوچک، تنها مجاز به تولید و انتشار ۶۰ درصد CO2 بیشتراند. هدف اتحادیه اروپا از وضع چنین مقرراتی، ایجاد تحرک در شرکتهای بزرگ برای ساخت خودروهایی است که تا سال ۲۰۱۲ قادرند ۱۹ درصد دی اکسید کربن کمتر از امروز تولید کنند. از سال ۲۰۱۲ به بعد این اتحادیه برای سازندگان خودرو که به این مقررات پایبند نیستند، "جریمههای جوی تصاعدی" در نظر میگیرد. این جریمهها با ۲۰ یورو برای هر یک گرم دی اکسید منتشر شدهی اضافی توسط خودروهای نوساز، آغاز شده و در سال ۲۰۱۵ به ۹۵ یورو میرسد. بر پایهی پیشبینی کمیسیون اتحادیه اروپا، با اجرای این قوانین، خودروهای نوساز برای مشتریان، به طور میانگین ۱۳۰۰ یورو گران تر تمام خواهد شد.
شرکتهای خودروسازی بزرگ، متضرران اصلی
میزان انتشار گاز CO2 خارج شده از اگزوز خودروهای تازه ساز، از سال ۲۰۱۲ نباید از ۱۲۰ گرم در هر کیلومتر بیشتر باشد، یعنی یک چهارم مقدار کنونی. در صورت سرباززدن سازندگان خودرو از این مقررات، آنها موظف به پرداخت جریمه خواهند بود. با اجرای چنین مقرراتی ضرر اصلی بیش از همه متوجه شرکتهایی مانند دایملر(Daimler) و بی ام و (BMW) خواهد بود.
کشورهای عضو اتحادیه، دربارهی این پیشنهاد و برای تصویب آن مشورت خواهند کرد. دولت آلمان از هم اکنون مخالفت خود با وضع مقررات جوی برای خودروسازان را اعلام کرده است. آلمان بیم آن را دارد که اجرای این قوانین به ضرر شرکت های آلمانی تمام شود.
در اتحادیه اروپا سهم خودروها در انتشار گاز دیاکسیدکربن در جو ، ۱۲ درصد است.
مقرراتی برای حفاظت از جو یا علیه آلمانیها؟
پیش از نشست، بحثهای سنگینی بر سر این مقررات در گرفت. هدف اتحادیه اروپا از وضع چنین مقرراتی، حفاظت از جو با ایجاد تحرک در شرکتهای خودروسازی برای تولید خودروهای سازگار با محیط زیست است. یک سوی دیگر این قضیه، ضررهای کلان اقتصادی و از بین رفتن فرصت های شغلی است که در اثر وضع مقررات، گریبانگیر شرکتهای بزرگ خودروسازی خواهد شد.
زیگمار گابریل، وزیر محیط زیست آلمان، مقررات اتحادیه اروپا برای سازندگان خودرو را "جنگ رقابتی" خودروسازان علیه شرکتهای آلمانی میداند. به اعتقاد او این برنامهها ربطی به حفاظت از جو نداشته و تنها مسئله رقابت تولیدکنندگان فرانسوی و ایتالیایی با رقیب آلمانی است . او به اتحادیه اروپا از "سیاستهای رقابتی" که زیر "پوشش حفاظت از جو" اجرا میشوند،هشدار داد.
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز نسبت به ضرر وارده به شرکتهای خودروسازی آلمانی مانند دایملر و بی ام و هشدار داده است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر