۱۳۸۹ مرداد ۱۶, شنبه

جنگل‌سوزی در روسیه و خطرات آن برای جو زمین

آتش‌سوزی جنگل‌های روسیه ادامه دارد. بنابر آمار رسمی تا صبح پنج‌شنبه، ۵ اوت ۵۰ نفر کشته شده‌اند. تصور می‌شود که تعداد کشته‌شدگان بیشتر از این رقم باشد. تعداد کل روستاها و خانه‌های طعمه‌ی آتش مشخص نیست.



تا کنون در سراسر روسیه ۸۵۰ کانون حریق ثبت شده است. مساحت مناطق دستخوش حریق حدود ۱۲۱ هزار هکتار تخمین زده می‌شود. در یک خبر آمده که در بخش اروپایی روسیه در روزهای اخیر بیش از ۱۲۰۰ خانه سوخته و ویران شده‌است. بیشترین آسیب را منطقه‌ی اطراف نیژنی نووگرود دیده که در ۴۰۰ کلیومتری شرق مسکو واقع است.

علت آتش‌‌سوزی گسترده، گرمای شدید است. چنین گرمایی در روسیه در ۱۳۰ سال گذشته، یعنی در طول مدت رسم شدن ثبت دمای هوا، سابقه ندارد. درجه‌ی حرارت در برخی روزها به ۳۸ درجه رسیده است. بی‌احتیاطی‌های انسان‌ها نیز در ایجاد حریق نقش بازی کرده است. ته سیگار یا اجاقی خاموش نشده، جنگل تشنه‌ی گرمازده را به راحتی طعمه‌ی حریق می‌کند.

مبارزه با گسترش آتش به سختی پیش می‌رود. بیش از ۲۰۰ هزار آتش‌نشان در تلاش مداوم‌اند. آتش‌نشانان در منطقه‌ی توگلیاتی در کرانه‌ی ولگا حدود ۱۷۰۰ تن را به دلیل تراکم شدید دود به مناطق اطراف منتقل کردند.

 بقایای روستایی در ۱۳۵ کیلومتری جنوب شرقی مسکو

خطر در خطر

آتش‌هم مستقیم زندگی و خان و مان انسان‌ها را تهدید می‌کند، هم غیرمستقیم با برانگیختن خطرهایی دیگر. مرکز اتمی سارُو (Sarow) در ۴۰۰ کیلومتری شرق مسکو قرار دارد. آتش ممکن است به آن برسد.  در شب پنج‌شنبه، ۵ اوت وضعیت خطرناک بوده است. آتش‌نشانان موفق شده‌اند از سرایت آتش به این مرکز جلوگیری کنند.

دولت روسیه اعلام کرده که مواد رادیوآکتیو این مرکز را تخلیه کرده است و در مورد بروز یک سانحه‌ی اتمی هیچ نگرانی‌ای وجود ندارد. در این مورد گزارش بی‌طرفانه‌ای انتشار نیافته است.

پیامدها برای جو

سوختن جنگلهای روسیه می‌تواند تأثیرات منفی محسوسی بر روی جو زمین بگذارد. پروفسور فلوریان زیگرت، کارشناس از دانشگاه مونیخ در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آلمان گفته است که تراکم گازهایی که بر اثر جنگل‌سوزی وارد جو می‌شوند − گازهای دی‌اکسید کربن، متان و اکسید نیتریک − بویژه به خاطر سوختن تورب (زغال نارس) بسیار بالاست.

به گفته‌ی این کارشناس هنوز نمی‌توان گفت که چه مقدار گاز گلخانه‌ای وارد جو شده است. بعدا از طریق عکس‌برداری‌های ماهواره‌ای و اندازه‌گیری در محل می‌توان میزان تأثیر آلوده‌کننده‌ی جنگل‌سوزی در روسیه را تعیین کرد.

در شرایط مساعد حدود ۶۰ سال طول می‌کشد، تا یک جنگل سوخته به شکل اولیه‌ی خود برگردد. ضایعه تنها به گازهایی محدود نمی‌شود که با حریق متصاعد شده و جو را می‌آلایند.
منبع: دویچه وله

۱ نظر: