۱۳۸۹ مرداد ۲۰, چهارشنبه

میراث فرهنگی جهانی در باد موسکای آلمان در خطر سیل

 

شهر باد موسکا‌ی آلمان، واقع در مرز لهستان، در خطر امواج سیل رودخانه‌ی نایسه قرار گرفته است. بیم آن می‌رود که سیل روز دوشنبه پارک فورست ـ پوکلر را ، که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، به زیر آب ببرد.

 
طغیان رودخانه‌ی نایسه شهر مرزی باد موسکای آلمان (Bad Muskau) را به خطر انداخته است. ستاد مقابله با سوانح طبیعی و حوادث غیر مترقبه‌ی منطقه‌ی گورلیتس صبح روز دوشنبه، ۹ اوت (۱۸ مرداد)، پیش‌بینی کرد که امواج ناشی از سیل پیش از ظهر به این شهر رسیده و بازار، کاخ و پارک فورست ـ پوکلر را که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده به زیر آب ببرد.
بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی دویچه‌وله، توماس گامپه، رئیس ستاد یاد شده، همچنین اعلام کرد، به دلیل به زیر آب رفتن دستگاه اندازه‌گیری ارتفاع آب واقع در ۲۰ کیلومتری این شهر، نمی‌توان ارتفاع دقیق آب را تعیین کرد.
شکست تدابیر لازم برای جلوگیری از جاری شدن سیل
بعد از ظهر روز یکشنبه وضعیت شهر باد موسکا به دلیل نزدیک شدن امواج سیل خطرناک اعلام شد. تلاش‌های مسئولان برای حفاظت از این شهر به جایی نرسید و کیسه‌های شنی تعبیه‌شده در جاده‌ی منتهی به این شهر نتوانست مانع از پیشروی آب شود.
ستاد مقابله با سوانح طبیعی و حوادث غیر مترقبه سطح آب رودخانه نایسه را در شهر باد موسکا ۶ متر و ۵۰ سانتی‌متر اعلام کرده است. سخنگوی این ستاد گفت، مسئولان تمامی اقدامات لازم برای حفاظت از شهر را انجام داده‌اند، از جمله ساکنان بعضی مناطق پرعمق‌تر عصر روز یکشنبه به مناطق امن منتقل شده‌اند.
ماموران آتش‌نشانی یکشنبه شب با کمک نورافکن ارتفاع آب را زیر پلی بر رودخانه نایسه در باد موسکاو مشاهده می‌کنند
ماموران آتش‌نشانی یکشنبه شب با کمک نورافکن ارتفاع آب را زیر پلی بر رودخانه نایسه در باد موسکاو مشاهده می‌کنند
آندریاس بندر، شهردار باد موسکا، پیش‌بینی می‌کند که خسارات احتمالی وارده به پارک فورست ـ پوکلر سنگین نباشد. وی در عین حال تأکید می‌کند که نمی‌توان جلوی ورود سیل به شهر را گرفت. شهردار باد موسکا می‌گوید، روز شنبه تدابیر لازم برای کاهش خسارات وارده انجام و لوازم و وسایل فنی ساختمان‌ها به مناطق امن منتقل شد.
شنبه‌شب در پی فروریختن یک سد در منطقه‌ی مرزی آلمان و لهستان سطح آب رودخانه‌ی نایسه به سرعت بالا رفت و ارتفاع آب در منطقه‌ی گورلیتس ظرف ۳ ساعت به ۴ متر رسید.
دیدار وزیر کشور آلمان از منطقه‌ی سیل‌زده
توماس دومزیر، وزیر کشور آلمان، روز دوشنبه از مناطق سیل‌زده‌ی ایالات زاکسن دیدار خواهد کرد.
استانیسلاو تیلیچ، نخست‌وزیر ایالت زاکسن، نیز روز یکشنبه به این منطقه سفر کرد تا از نزدیک در جریان اوضاع قرار گیرد. دولت ایالتی زاکسن و سازمان صلیب سرخ برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی حساب ویژه افتتاح کرده‌اند.
منبع: دویچه وله

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر