۱۳۸۹ تیر ۱۷, پنجشنبه

چین در زمینه انرژی های نوین پیش می تازد



نیروگاه بادی در آب های چین

مزرعه بادی "پل دونگای" در شانگهای به پیشتاز شدن چین کمک کرده است
براساس یک تحلیل تازه، چین در سال 2009 در زمینه سرمایه گذاری در فناوری انرژی های جایگزین از آمریکا پیشی گرفت.
محققان مرکز "پی سی تی" (Pew Charitable Trusts) محاسبه کرده اند که چین طی سال گذشته 34 میلیارد و 600 میلیون دلار در انرژی های پاکیزه سرمایه گذاری کرد که تقریبا دو برابر آمریکاست.
پس از آنها بریتانیا، اسپانیا و برزیل در میان کشورهای "گروه 20" به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند.
بیشترین رشد سرمایه گذاری البته در کره جنوبی روی داده است.
موسسه پیو دریافت که طی پنج سال گذشته سرمایه گذاری در سراسر جهان در مجموع بیش از دو برابر شد و تلاطم اخیر اقتصادی فقط کمی به افت آن دامن زده است.
فیلیس کاتینو مدیر موسسه "پیو" در امور مبارزه با تغییرات اقلیمی گفت: "حتی در میانه رکود جهانی هم بازار انرژی های پاک شاهد رشد تحسین برانگیزی بوده است. کشورها برای پیشتاز شدن در این زمینه رقابت می کنند."
او گفت: "آنها می دانند که سرمایه گذاری در انرژی پاکیزه می تواند بخش های تولیدی را احیا کند، و فرصت های صادراتی، اشتغال و تجارت ایجاد کند."
از نظر مجموع ظرفیت نصب شده در تولید انرژی های پاکیزه آمریکا هنوز کمی پیش است، اما اگر روندهای کنونی ادامه یابد امسال از چین عقب خواهد افتاد.

ایجاد تنوع

برنامه چین برای نصب 30 گیگاوات ظرفیت تولید انرژی قابل تجدید تا سال 2020 به زودی فقط با تکیه بر انرژی بادی محقق خواهد شد و فرآیند تعیین اهداف تازه در این کشور شروع شده است.
استیو سایر مدیر کل "شورای جهانی انرژی بادی" (جی دبلیو ای سی) که در گزارش پیو نقشی نداشته است اظهار نظر کرد: "دولت (چین) تصمیمی استراتژیک گرفته است دایر بر اینکه ایجاد تنوع در منابع انرژی اش باید یک اولویت ملی باشد."
"چین اکنون سازنده اول سلول های خورشیدی تولید برق در جهان است و تعداد توربین های بادی ساخته شده در چین از هر کشور دیگری بیشتر است."
با این حال استفاده چین از سوخت های فسیلی نیز به سرعت درحال افزایش است.
تاکنون انرژی های قابل تجدید سهم کوچکی از منابع تامین انرژی چین را به خود اختصاص داده است، هرچند که هدف کلی رساندن این سهم به 15 درصد تا سال 2020 است.
در کشورهایی که سرمایه گذاری در انرژی های نوین در آنها بالاست، صنعت انرژی بادی غالب است به استثنای سه کشور اسپانیا، آلمان و ایتالیا که انرژی خورشیدی در آنها سهم اصلی را دارد.
سرمایه گذاری آمریکا از 2008 تا 2009 در این صنایع حدود 40 درصد کاهش یافت.
خانم کاتینو گفت: "موقعیت آمریکا برای رقابت در اقتصاد در حال ظهور انرژی پاکیزه در خطر است."
تحلیل پیو با کمک پایگاه داده های گروه "تامین انرژی نوین بلومبرگ" که یک گروه مشاوره و تحلیلی است، انجام شده است.
منبع: بی بی سی
یادداشت سردبیر: از آن جا که چین در انرژی های پاک سرمایه گذاری های زیاد می کند باید احساس نگرانی کرد. با در نظر گرفتن این که چین در هیچ زمینه ای فاکتور انسانی را در نظر  نگرفته و تمامی تلاش خود را برای کاهش قیمت به کارمیگیرد باید به تکنولوژی که چین به دنیا ارائه میدهد با نظر تردید نگریست. آن چه که با فشاربرانسانها به دست آید و رضایت انسانی در آن دخیل نباشد به سرانجام نخواهد رسید. باشد که با اعتقاد به عزت انسانی به دنبال افزایش تکنولوژی باشیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر