۱۳۸۹ تیر ۲۵, جمعه

پروژه جزیره بازیافتی ...




شركتي هلندي قصد دارد با استفاده از حجم بزرگي از زباله هاي پلاستيكي شناور بر روي اقيانوس آرام، بزرگترين جزيره شناور پلاستيكي جهان را در منطقه اي ميان سن فرانسيسكو و هاوايي بنا كند.
جزيره هاوايي كه يكي از پرطرفدارترين اماكن توريستي جهان به شمار مي رود، با بنا شدن جزيره اي جديد در همسايگي اش در اقيانوس آرام ديگر قديمي خواهد شد. شركتي هلندي به نام WHIM قصد دارد جزيره اي به نام «جزيره بازيافت شده» را با استفاده از حدود 44 ميليون كيلوگرم زباله پلاستيكي شناور بر روي اقيانوس آرام به شكلي بسازد كه جزيره تمامي انرژي خود را تامين كرده و گنجايش سكونت پنج ميليون انسان را داشته باشد.


با وجود پلاستيكي بودن، اين جزيره از نظر ظاهري و زيست محيطي كاملاسبز است به گفته «رامون نوستر» مدير شركت معماري WHIM برنامه جمع آوري و بازيافت پلاستيكها در منطقه احداث جزيره از ميزان سفرهاي دريايي مورد نياز براي حمل و نقل مواد خواهد كاست. همچنين انرژي مورد نياز جزيره با استفاده از انرژي خورشيدي و انرژي امواج دريا تامين شده و ساكنان جزيره مي توانند از خزه ها و جلبكهاي دريايي به عنوان سوخت و كودزيستي استفاده كنند. به اعتقاد «نوستر» آنچه وي قصد خلق كردن آن را دارد مي تواند بيشترين بخش آلودگي هاي پلاستيكي اقيانوس آرام را پاك كرده و در حالي كه به دليل بالاآمدن سطح آب درياها مناطق ساحلي رو به نابودي گذاشته اند با استفاده از زباله ها منطقه اي جديد و قابل سكونت را در ميان اقيانوس آرام بنا كند. ايده بناي اين جزيره هنوز در مرحله تكميل باقي مانده است و شركت WHIM هنوز زماني را براي تكميل آن اعلام نكرده است.در حال حاضر تيم WHIM در حال مطالعه بر روي نمونه هاي آجرهاي توخالي هستند كه از پلاستيك بازيافت شده ساخته مي شود و با كمك آنها مي توان اين جزيره 10 هزار كيلومتري را بنا كرد. اين نوع آجرها از مقادير كمي پلاستيك ساخته خواهند شد تا امكان شناور بودن جزيره بر روي آب را فراهم كنند.


با اين حال سازندگان جزيره بازيافت شده معتقدند به دليل وجود چرخه جريانهاي اقيانوسي در اقيانوس آرام، جزيره در منطقه جغرافيايي خاصي باقي خواهد ماند و اين جريانات از سرگردان شدن جزيره و گم شدن آن در ميان اقيانوس جلوگيري خواهد كرد.


ساختار ظاهري اين جزيره يادآور شهر ونيز در قالبي مدرن است و در ميان ساختمانهاي پلاستيكي آن شبكه هايي از آب اقيانوس در جريان است. همچنين به گفته «نوستر» از آنجايي كه جزيره بازيافت شده اولين و بزرگترين جزيره پلاستيكي و شناور در جهان خواهد بود به طور حتم براي بسياري از جاذبه هاي توريستي بالابرخوردار است. براساس گزارش «اي بي سي»، با اين همه تا تكميل و بناي اين جزيره راه درازي در پيش است زيرا تيم WHIM در حال حاضر مشغول بررسي ميزان و نوع مواد پلاستيكي شناور در اقيانوس آرام بوده و پس از آن اين مواد بايد به گونه اي جمع آوري شوند كه آسيبي به زيستگاه ها و موجودات زنده دريايي آن منطقه وارد نيايد. اين متخصصان همچنين با آسيبهاي پلاستيكي ناشي از آفتاب و نمك دريا مواجه خواهند بود كه مي تواند مواد پلاستيكي را به موادي غيرقابل بازيافت تبديل كند.
براي كسب اطلاعات فني و جزئيات بيشتر اين پروژه اينجا كليك كنيد: سايت پروژه جزيره بازيافتي

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر